آینده پژوهی

جستجوی آینده در زمان حال

متن زیر، پیشگفتار جالب  آقای پروميچيچ است که خواندن آن خالی از لطف نیست. بخوانید و لذت ببرید. دو هزار سال پيش از اين، سِنكا[1] گفته بود: «زماني خواهد آمد كه در آن، آيندگان شگفت‌زده خواهند شد كه چرا ما چنين مسايل روشني را نمي‌دانستيم.» گفته‌ي او، ما را به اين نكته رهنمون مي‌سازد كه از همين امروز بخش عمده‌ي آينده قابل مشاهده است. از هم اينك دنياي رايانه‌اي شده‌ي آينده از خلال علايمي مانند «خانه‌ي هوشمند» تا عينك…ادامه مطلب
1394/09/23

دسته­ بندي روش‌های آینده پژوهی از منظر وندل بل

  دسته‌بندي‌هاي گوناگوني از روش‌هاي مورد استفادة آينده‌پژوهان مطرح شده است. براي مثال، گوردون[1] (1992) بين روش‌هاي کمّي[2] و کيفي[3]، از يك سو و بين روش‌هاي اکتشافي[4] و هنجاري[5]، از سوي ديگر تمايز قايل مي‌شود. نخستين وجه تمايز روش‌ها به ميزان اتکاي آن‌ها بر اعداد و اندازه­گيري‌هاي دقيق باز مي‌گردد. روش‌هاي کمّي بر پاية رياضيات بنا شده‌اند و از معادلات و ابزارهاي دقيق اندازه‌گيري استفاده مي­کنند. از جملة…ادامه مطلب
1394/08/27

الگوهای آينده و جایگاه آن در آینده پژوهی

این فصل به اکتشاف تاریخ کلان و آینده ادامه می‌دهد؛ با این حال به‌طور خاص بر پرسش درباره‌ی آینده‌ی بلندمدت و حتا هزار سال آینده متمرکز خواهد بود. این امر تا حدی دشوارتر از مطالعات معمول است زیرا هر چه از زمان حال دورتر می‌رویم (در تاریخ یا آینده) مه و ابهام ظاهر می‌شود. مطالعه‌ی آینده بسیار دشوارتر است. با این حال بخشی از وجود انسان ارایه‌ی فرضیه، یکی پس از دیگری، است، حتا هنگامی‌که شن سست است و جزر و مد و موج به سرعت ظاهر…ادامه مطلب
1394/08/17

تاريخ كلان آينده در آینده پژوهی

 تاريخ كلان نخستين ستون آينده‌پژوهي است. بدون درك الگوهاي عميق‌تر باورپذير تاريخ، آينده هم‌چنان غيرمتعارف، فاقد ساختار و خيالي خواهد ماند.دو فصل آينده به توسعه‌ي فرايند بهره‌برداري از تفكر كلان‌نگر تاريخي در آينده‌پژوهي و تفكر بلندمدت مي‌پردازند. مطالعه‌ي كتاب "تاريخ كلان و تاريخ‌دانان كلان‌نگر"[1] ]1[ كه ديدگاه‌هاي بيست تاريخ‌دان كلان‌گر و يا بيش‌تر را مطرح ساخته و استفاده از مطالب آن‌ها جهت…ادامه مطلب
1394/08/17

رابطه مهارت، خلاقیت و ابتکار با مدیریت دانش و تجربه اندوزی در سازمان های یاد گیرنده

  چکیده امروزه چشم اندازهای رقابتی سازمان ها نشان دهنده تأثیرات مدیریت دانش در عرصه های استراتژیک  سازمان های تجاری است اگر سازمانی به راحتی نتواند شکل صحیح دانش را در جایگاه مناسب آن تشخیص دهد در عرصه های رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین در این مقاله تلاش شده است تفاوت های موجود بین داده، اطلاعات و دانش آشکار، ارتباط آنها بررسی شود. ضمن تعریف انواع دانش و نقش آن در مدیریت دانش به رابطه سازمان های یادگیرنده و مهارت نیروی…ادامه مطلب
1394/08/17

کلیات مدیریت دانش و یادگیری سازمانی

 دانش به عنوان یک منبع مهم مزیت رقابتی و ایجاد ارزش، یک عنصر ضروری برای توسعه پایدار و به طور کلی،به عنوان یک عامل تعیین کننده برای سازمانها با آمال جهانی شناخته شده است.علاوه بر این ،دانشی که سازمانها شناسایی می کنند ، منبعی پویا است که نیازمند تغذیه و مدیریت دقیق می باشند(Subramaniam,2005).  در یک طبقه بندی کلی ،دانش شامل دانش فردی و دانش سازمانی است.دانش فردی،دانشی است که در ذهن افراد جای دارد.دانش سازمانی،دانشی است که به واسطه تعاملات…ادامه مطلب
1394/08/17

خلاصه کتاب شناحت آینده + آینده پژوهی

  بسمه تعالي چگونه نسبت به آينده شناخت پيدا كنيم؟ "خلاصه کتاب شناحت آینده " سید علیرضا میر محمد صادقی[1] - حسام الدین اصلاني[2] به هرطرف که می­نگریم شاهد مطالبی حاوی پیش­بینی­های گوناگون هستیم: در روزنامه­ها، صدا و سيما، سخنراني­ها و همايش­ها، همه افرادی که این پیش­بینی­ها را ارائه می­دهند، مدعی صحيح بودن و مستدل بودن گفتار خود هستند، تجربه نشان داده که تعداد کمی از آنها معتبر است. در روزگار ما فرض مي­شود كه پيش­بيني…ادامه مطلب
1394/07/29

خلاصه كتاب رهبري تحول (نويسنده گري همل) + آینده پژوهی

خلاصه كتاب رهبري تحول (نويسنده گري همل) فصل اول در فصل اول اين كتاب به ويژگي هاي عصر حاضر و اينكه ديگر عصر پيشرفت با ويژگي هاي خاص خود تمام شده و فعالان بازار بايستي هر لحظه منتظريك تغيير جدي در فضاي كسب و كار و ماهيت كلي صنعت خود باشند به طور كلي در اين فصل وي‍‍ژگي هاي عصر پيشرفت با دوره انقلاب مقايسه شده كه اين مقايسه بصورت زير مي باشد نوآوري غير خطي                           …ادامه مطلب
1394/07/29

آموزش آينده‌پژوهي ‌ـ از راهبرد تا تغيير تحول‌گرا

آموزش آينده‌پژوهي شامل سه بعد است: نظريه‌ي آينده‌پژوهي (شش ستون)؛ آينده‌پژوهي و تغيير (آينده‌پژوهي سياست)؛ و روش‌هاي آينده‌پژوهي (راه‌هاي عملي نگاشت و تغيير آينده). برنامه‌ي آموزشي من مبتني بر تدريس آينده‌پژوهي در كشورهاي مختلف (نيوزلند، پاكستان، استراليا، آندورا، تايلند، مالزي و تايوان) مراكز مختلف (مراكز دولتي، دانشگاه‌ها، سازمان‌هاي غيردولتي، شركت‌ها، انجمن‌هاي حرفه‌اي) و دوره‌هاي كوتاه‌مدت…ادامه مطلب
1394/03/23

روش سناریونویسی در آینده پژوهی: بخش سوم مرور کلی فنون و تکنیک ها

مرور کلی فنون و تکنیک هاي انتخابی سناریو در عمل  سناریوها علیرغم ویژگی هاي داستان گونۀ خود از گام هاي نظام مند و قابل تشخیص پیروي می کنند. فرایند آنها بسیار تعاملی، متمرکز، تخیلی و همراه با تصویرسازي است. رویکردها و دیدگاه هاي متفاوتی در مورد چگونگی اجراي سناریوها و نحوۀ کاربرد تکنیک و فن سناریو وجود دارند. اما بعضی ابعاد و جنبه ها در مفاهیم مختلف کاملاً مشابه و یکسان هستند. به طور معمول، این کار با شفاف سازي و مشخص نمودن تصمیم هایی که…ادامه مطلب
1394/03/06